top of page

Boek 1 " Christmas Collection"

Deel 1


Vele kookboeken zijn geschreven en vele zullen er nog volgen. Boeken die het uitgeven waard zijn, maar ook boeken die louter verspilling van papier blijken. Wat maakt een boek nu echt een kookboek? Waar moet het aan voldoen? Een kookboek is niets anders dan een naslagwerk van recepten.

Een naslagwerk waar je als auteur aardig wat voor in huis moet hebben. Het is eenvoudigweg niet aan een ieder gegeven recepten dusdanige op schrift te stellen, dat het ook door een ieder wordt begrepen en ook te volgen is. Recepten dienen echt te zijn, met passie geschreven en uiteraard eerst geprobeerd.


Hetgeen ik zelf ook ervaar...het valt gewoon niet mee om iets vanuit het brein om te zetten in begrijpelijke taal, je handelingen te beschrijven. Weliswaar doe ik mijn best maar pretendeer niet een heuse culinair auteur te zijn, dat is een vak apart en er is maar een klein aantal wat dat vak verstaat.

Het is heden te dagen een hype om een kookboek uit te geven, geen foto van een heerlijk uitziend gerecht, maar de kop van de schrijver ( lees naamgever) moet je lokken tot koop. Vaak gaat het niet eens om de recepten maar is het meer een levensstijl of dagboek, mij niet gezien.

Een kookboek heeft voor mij al direct afgedaan als ik lees...."neem een pakje"....kom toch! Vanaf de bodem, vers en smaakvol...daar gaan we voor.


Nee het liefst snuffel ik voor boeken bij de kringloop of op een rommelmarkt. Daar heb ik de mooiste boeken vandaan, met waardevolle recepten lang geleden geschreven...met passie! (Diep in mijn hart hoop ik nog eens het boek van Julia Child in mijn bezit te mogen krijgen, mijn favoriet... naast de vroegere tv kok Joop Braakhekke).


Soms leen ik wat bij de biep, oudere en recente boeken, of krijg een mooi kookboek cadeau. Vorig jaar kreeg ik er een voor mijn verjaardag, een kookmagazine geheel gewijd aan Kerst. Het betreft een uitgave van Good Housekeeping...een leuk boek met mooie recepten. Het is weliswaar in de Engelse taal en zal door mij moeten worden omgezet en berekend,...maar om te starten met de rubriek "is dit hét echte kookboek? " op leokooktgewoon.nl, helemaal in de sfeer van Kerst.....een super leuke start!!

13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page