top of page

De Bosbessenmuffin

Zoals wel vaker vermeld, doe je overal en nergens inspiratie op. Als ik dan een heerlijk baksel tegen kom, dan moet ik het gewoon proeven...ontdekken wat erin zit, welke ingrediënten er zijn gebruikt...en ermee aan de gang gaan.

Zo was ik laatst bij de AH en daar hadden ze die grote bosbessenmuffins in de bonus...leuk voor leokooktgewoon...met dat stoere papier eromheen. " O Mam, lekker die grote cupcake." hoorde ik iemand zeggen. " Cupcake?", denk ik dan. Cupcake of muffin... er is toch een duidelijk verschil lijkt mij. Ga ik er zeker bij vermelden, denk ik dan, en natuurlijk hoe een dergelijk lekkernij de wereld in is geholpen. Enthousiast ga ik op onderzoek uit.

Waar ik vooral in uitblink is het onderschatten!!! Niet qua recept...als iets mislukt doe je het gewoon nog een keer. Nee, juist het uitwerken...actie vertalen naar woorden zo gezegd.

Geplaatste recepten zijn reeds door mij bereid en gaan vergezeld van originele foto's. Stilaan begin ik te beseffen dat het digitaliseren van al mijn recepten behoorlijk wat tijd in beslag gaat nemen. Er is nog zoveel.....maar komt goed....zeker als ik 103 word. Moet ik wel bij de pienter blijven en niet vergeten waarom ik er aan ben begonnen....bang dat ik mijn recepten vergeet!

De Cupcake:

Het schijnt dat het eerste cupcake recept voorkwam in een kookboek van Eliza Leslie in het jaar 1828. Eliza Leslie was een populaire auteur van kookboeken in haar tijd. Eigenlijk best wel vreemd gezien zij Amerikaanse was, je zou toch denken dat de cupcake typisch Engels is, althans bij high tea denk je cupcake toch? Deze werden overigens in die tijd niet in de welbekende papieren vormpjes gebakken maar in een kopje, vandaar misschien wel de naam "cup".

Cupcakes zijn cakejes met de structuur van cake....in vrolijke vormpjes en met een keus aan versieringen er bovenop.

De Muffin:

Amerikanen en de Engelsen claimen beide de muffin. De uitvinder Samuel B.Thomas was een Engelse bakker maar woonde in Amerika. De Duitsers en Fransen echter, kende de muffins al eerder. In Duitsland werd het een "muffe" genoemd en in Frankrijk een "moufflet", dus het zal altijd een raadsel blijven waar het echt vandaan komt.

Muffins hebben een meer broodachtige structuur en komen flink boven hun vorm uit waardoor het veel weg heeft van een paddenstoel. De muffin is veel sneller te maken.....je neemt twee kommen, 1 voor de natte ingrediënten, 1 voor de droge. Voeg beide samen...roer met een houtenlepel kort en tenslotte de vruchten. Muffins worden ook niet versierd zoals de cupcake, uit de oven is dan ook klaar.

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Vanille

bottom of page