top of page

Inspiratie door de trein

Geregeld pak ik de trein, niet alleen om van A naar B te komen, maar ook om te toeren.

Beduidend vaak is er wel een goedkope dagkaart te verkrijgen en dan is er niets heerlijker, vind ik dan, om een dagje te treinen. Soms met een bepaalde bestemming maar het liefst "ad hoc reizen". "Ad hoc reizen", althans zo noem ik dat dan, daarmee wordt je uiteindelijke treinrit bepaald door het spoorboekje. Je neemt een willekeurige trein en rijdt daarmee naar een station om dan over te stappen op een volgende aansluiting. Je kijkt even hoe laat, welk perron en naar welke plaats of station deze je brengt. Zo weet je aan het begin van de dag niet hoe je reis zal verlopen of wat je zoal te zien krijgt, die onwetendheid houdt de spanning erin... toch? Uitval of vertragingen hebben geen invloed op je dag, neem je toch gewoon de volgende......

Nu is mijn ervaring van het treinreizen altijd een prettige. Het Nederlands spoornet zit nu eenmaal bomvol....zeer goed geregeld en loopt naadloos op elkaar over. Nu is deze strakke manier van organiseren ook direct de doodsteek voor de opinie van de doorsnee reiziger. Er hoeft maar een oponthoud te ontstaan en het spoorboekje ontspoort. Vaak dankzij mensen die nog even de deur openhouden voor een ander of zichzelf er tussen wringen. Niet doen dus, gewoon de volgende nemen en dat is wat ik op die bewuste dag ook deed.......

Het fluitsignaal klonk namelijk al bij het benaderen van de trein, geen nood...een mooie gelegenheid voor een bak koffie. Dit is bij Kiosk goed te doen, althans...graag de cappuccino....best prijzig....maar wat niet tegenwoordig. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen in menig chiquere tent slechtere koffie te hebben gedronken. Bovendien krijg je via NS vaak een korting bij Kiosk. Zo ook deze keer...een gratis chocolade koek die doorgaans voor € 1,50 verkocht wordt. Normaal neem ik zoiets niet...maar ja....zoals ik al zei...gratis! Nonchalant nam ik een hap en wist niet wat me overkwam, die was écht lekker, zelden zoiets geproefd. Eerst het broze van de koek om dan de zachte bijt van witte en pure chocolade te ervaren ....wat een bijzondere combinatie.

Op een willekeurig station.... een waanzinnige inspiratie opgedaan, wat je noemt een verrassende wending. Snel wat ik dacht te proeven in m'n kladblok genoteerd en bij thuiskomst aan het experimenteren geslagen. Het resultaat kun je vinden op leokooktgewoon.

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Vanille

bottom of page