top of page

Het blokkerbrilletje.


vrijdag 1 februari 2019



Heey Dagboek......



Het kon mij mateloos irriteren, zelfs wat prikkelbaar maken, wanneer een ouder iemand kwaaltjes of verstrooidheid aan de leeftijd relateerde. Steevast kreeg je van door de tijd gerijpte personen te horen dat vroeger alles beter was.... of ging.

Nu ikzelf de middelbare leeftijd bereikt heb, betrap ik mij erop zulke uitlatingen ook te doen. Ook ik vind nu dat veel dingen vroeger beter waren. De saamhorigheid...het tijd hebben voor een ander...het is zo veel anders.


Heel veel veranderde, verandert voortdurend. Steeds vaker denk ik weemoedig terug aan die mooie vrije jaren 80 en 90. De muziek, de gezelligheid, zonder al dat gezeik om alles... door vaak een kleine minderheid, die maar wat graag alles aanpast naar een in hun ogen correcte maatschappij.


En dan de opkomst van de computer. Als groot fan van startrek droomde ik ervan dat alles gecomputeriseerd zou zijn. Dat de pc respons zou geven en op elke vraag een antwoord had. Hoe blij was ik dat je kon inbellen en je betaling middels girotel kon regelen. En communiceren kon met een klein " device" het kon fungeren als bibliotheek.


Nu op mijn leeftijd...vele jaren verder...is er veel van uitgekomen...zoveel..dat het gewoon niet leuk meer is. De pc/mobiel is tot een verlengstuk van het leven verworden. Je kan nog beter je arm verliezen dan telefoon op laptop...zonder arm kun je nog relatief veel...zonder pc zowat niets.


Het begin was overweldigend...veel zelfstudie....bouwde die dingen op een gegeven moment zelf, brandde cd's..dvd's en veranderde software in startrek stijl. Grafisch werd het steeds beter, alsook het geheugen en daarmee de oneindige mogelijkheden. Als ik nog terug denk aan het moment dat ik 8 mb geheugen bij ging zetten...man man...wat was ik blij met 8 mb erbij, onbegrijpelijk nu... maar alles heeft een begin. Schermen werden groter, platter en mooier...software ontstond voor zowat elk iets, banken sloten, bedrijven, overheden...alles middels de pc!


Hoe fanatiek ik vroeger was, zo gelaten ben ik nu...zoals gezegd dagboek...te veel is virtueel en als iets geregeld moet zit je dus achter een scherm,( eigenlijk voor...want letterlijk is het onnozel om achter je scherm te zitten), maar dat terzijde.


Gek genoeg, of juist logisch.. werd mijn zicht steeds slechter. Beeldweergave moest groter ingesteld, ondervond vermoeide ogen en zag op de telefoon ook al niet zo best. Ach ja...krijg je als je ouder wordt...werd een veelgezegde leus als ik de pin ingave niet meer kon ontcijferen aan de kassa.


Het "blokkerbrilletje" zoals het in de volksmond wel genoemd wordt, bood uitkomst. Eindelijk nam ik de stap na het geprobeerd te hebben. Was even wennen..maar het was weer leesbaar. Echter de vermoeidheid bleef. Dan brak het brilletje, of zag niet veel meer erdoor...dan verloor ik weer een schroefje...probeer zo een minuscuul dingetje er maar eens in te draaien...zonder bril.


Laatst was het weer zover...ik zat wat te pielen op de telefoon...en het brilletje brak spontaan in twee....hoefde er niets voor te doen...het ding gaf het gewoon op.

Echt een ramp...maar weer opzoek naar een nieuwe.


Bij het passeren van de winkel van Specsavers.....viel mijn blik( dat zie ik dan nog wel hoor) op de etalage ruimte, alwaar er brillen stonden uitgestald van rond de 20 euro. Even snel naar binnen voor wat informatie. Bleek dus een leesbril voor 19 euro te kunnen aanschaffen, ik zocht een stevig montuur uit en gaf aan deze te willen.


"Uhh...meneer dat gaat niet, gezien het bijna sluitingstijd is zullen we een afspraak moeten maken". Voor een leesbrilletje? Vroeg ik. "Ja meneer...uw ogen worden compleet opgemeten...beide ogen zijn nu eenmaal verschillend", oke dan maar...het is niet anders.


Op de dag van de afspraak was ik uiterst verbaasd en blij verrast. Er werd een grondige en deskundige oogmeting uitgevoerd en tijdens die meting, had ik mij reeds kunnen verheugen op het vooruitblik van een optimaal leesgenot.

Het duurde weliswaar 7 dagen maar toen kon ik mijn leesbril dan ook echt in ontvangst nemen....althans dat dacht ik.

Eerst werd de bril getest of het mij echt beviel om vervolgens nog op maat gemaakt te worden. Omdat ik tijdens koken en bakken dichtbij moet kunnen zien, maar ook gelijk veraf, werd hij zo afgesteld dat hij niet van mijn neus valt...nu behoort mijn neus niet echt tot de kleinste...eraf glijden deed het altijd toch.

De bril werd nog goed gereinigd om hem toen in een mooie stevige koker overhandigd te krijgen.


Wat een verademing om weer zo goed te kunnen zien van dichtbij, en hoe dom kun je in je onwetendheid zijn om je ogen zo zwaar te mishandelen met een goedkoop massabrilletje, die gezien de prijs van het origineel nogal duur bleek.

Zo zie je maar dagboek... goedkoop kan vaak ook duurkoop zijn....en zoveel service voor zo weinig geld....ik heb mijn lesje geleerd...en Specsavers...dankbaar voor de service.

Was weer een mooie dag, dag boek.....

19 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page