top of page

Pizza uit eigen keuken

Niet uit een pak....maar uit t handje.


maandag 1 juli 2019 lief dagboek...

Zo lekker vind ik dat, een verse pizza...en dan niet 1 uit de supermarkt waarvan ik de doos nog lekkerder vind dan dat ding wat ze pizza noemen..das echt nep....nee ik ga natuurlijk voor het echte. Vele Italiaanse restaurants hebben ze op het menu staan, maar de werkelijke goede.....er zijn er maar een paar waarvan ik oprecht kan zeggen dat het grandioos was, en dat zijn dan toch echt de eenmanszaakjes gerund door de Italiaan....! .


Als ik Wikipedia mag geloven ligt de oorsprong van de pizza in de landen rond het Middellandse zeegebied. Er worden daar al duizenden jaren ronde broden gebakken, die als borden dienden. Volgens de overlevering moest de Trojaanse held Aeneas de stad Lavinium stichten op de plek waar hij ‘van honger zelfs de leeggegeten borden op gaat eten,(broodborden misschien?). Ronde Turkse broden kunnen vandaag de dag nog dienstdoen als provisorische pizzabodems. Ook de vorm van matses is rond of ovaal, hoewel ik me ook vierkante kan herinneren.


Archeologische vondsten tonen aan dat de Vikingen in 9e eeuw na Christus reeds platte, ronde deegbodems met daarop allerlei ingrediënten nuttigden, die werden gebakken in ovens die er ongeveer zo uitzien als moderne pizzaovens. Dit was zo'n achthonderd jaar vóór de eerste melding van pizza in Italië.


Pas in de 17e eeuw werd melding gemaakt van pizza's in Napels, waarbij men naar de armere delen van de stad trok om dit boerengerecht te eten. De mensen die ze maakten werden pizzaioli genoemd.


In 1889 werd Raffaele Esposito, de beroemdste pizzaiolo (=pizzamaker) van Napels, uitgenodigd door de toenmalige koning van Italië Umberto 1 en zijn vrouw Margaretha,

om zijn specialiteiten ten paleize te bereiden. Speciaal voor deze gelegenheid bedacht hij onder andere een pizza met tomatensaus, Mozzarella en basilicum: de kleuren die corresponderen met de vlag van het in 1861 opgerichte koninkrijk Italië. Deze pizza viel bij de koningin het meest in de smaak, en hij werd daarom door de maker dan ook Pizza Margherita gedoopt. Deze pizza zette de standaard voor alle pizza's, vandaar ook de passie en liefde van de Italiaan voor dit gerecht...er zit een mooi stukje geschiedenis aan vast.


Maar het is natuurlijk niet te doen om telkens wanneer je een pizza wil eten, en zeker niet wanneer het gezin uit meerdere personen bestaat, 10 euro of zelfs meer per pizza neer te tellen. Jaren geleden ben ik dan ook gaan experimenteren om zelf tot een redelijk goede pizzabereiding te komen. Eentje waar je met een paar mensen goed en voordelig van eten kunt. Het recept betreft de basis voor wit-, bruin-, of uienstokbrood. Vandaar uit kun je alles naar wens toevoegen of juist weg laten. Nog steeds maak ik hem geregeld en eerlijk gezegd....men vindt hem nog steeds lekker.


plaat pizza leokooktgewoon.nl

Zoals ik al zei dagboek...er gaat weliswaar niets boven de echte....maar misschien is die als je hem zelf maakt stiekem toch het lekkerst. Het recept heb ik dan ook geplaatst op leokooktgewoon.nl...kan iedereen hem proberen...de pizza uit eigen keuken.....leuk toch?


Was weer een mooie dag, dag boek....



20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page