top of page

Mijn Pa hield hier zo van...

Dinsdag 7 mei 2019



Heey dagboek,

Het Abram-taartje...al jaren geliefd bij familie en vrienden, is een variant op de boterkoek. Niet moeilijk om te maken, maar wel lekker.


Ik kwam destijds op het idee door bakker klootwijk, toen een begrip in de omgeving van Rotterdam. Hij verkocht het Abrahamtaartje...een boterkoekachtig taartje met een vulling van amandelspijs en walnoten. Een klein taartje wel te verstaan en best ook prijzig. Ik ben toen gaan experimenteren en tot het taartje gekomen dat sindsdien bij ons uit de oven komt.


Zo ook zaterdag toen mijn oudste zoon zijn verjaardag vierde. Het is dan wel een volwassen man met zijn eigen huis en haard, maar wanneer er een feest georganiseerd wordt vraagt hij nog altijd of ik het één en ander bakken wil. Daar kun je als vader natuurlijk geen nee op zeggen en heimelijk ben je toch blij dat je nog af en toe ergens voor nodig bent, dus gooi je alles in de strijd om er het beste van te maken. En uiteraard wilde zoonlief ook graag het Abram-taartje.


Terwijl ik zo bezig ben dwalen mijn gedachten af naar het hoe en wanneer van het ontstaan van de taart. Typisch eigenlijk dat ik als vader deze taart voor mijn zoon bak. Jaren was het zo dat het Abram-taartje de favoriet was van mijn Vader, Hij was altijd zo gek op boterkoek en deze variant erop kon hij echt nooit weerstaan. Ik bakte het dan ook geregeld als we een feestje hadden. Of later, toen mijn vader alleen was en hij een paar dagen kwam logeren, vroeg hij altijd of ik een Abram-taartje wilde bakken. Zo is de verbastering ook ontstaan, m'n vader zei als rasechte Rotterdammer geen Abrahamtaartje maar Abram-taartje. En jee...wat kon die man er van smullen....bij die gedachten kan ik een lach niet onderdrukken....wat zou ik nog graag die taart voor hem bakken.....hem zien genieten....


Mijn vader is enkele jaren geleden overleden en ik denk nog dagelijks met een liefdevol hart aan hem terug. Vandaag in het bijzonder.....zijn geboortedag! Omdat hij er zo van hield....breng ik het het recept van mijn vaders favoriet, het "Abram-taartje" nog een keertje onder de aandacht. Op jou Pa...voor altijd in mijn ♥!

25 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page